LANGKAH 1 : MEMAHAMI TUGASAN
1. Format instrumen pelbagai - tahun ini - kajian kes
2. Panjang tugasan – 300 patah perkataan sahaja ( boleh lebih sedikit )
3. Tugasan ditulis oleh pelajar semasa pengajaran dan pembelajaran dalam kelas ( tidak dibawa balik ke rumah )
4. Tugasan dilakukan oleh pelajar selepas bimbingan guru
5. Tugasan diselesaikan dalam 6 waktu pengajaran dan pembelajaran
6. Buat satu tugasan sahaja
7. Penilaian dibuat secara individu
8. Tugasan dilakukan di sekolah sahaja
9. Isu – pelajar tidak hadir – masih tertakluk pada tarikh penghantaran
10. Tajuk/ isi huraian penulisan pelajar – biasanya lebih kurang sama
11. Tugasan tidak boleh dilakukan di rumah/ disediakan terlebih dahulu
12. markah dimasukkan dalam pelaporan PT3
13. Tiada proses semak semula untuk tugasan kajian kes ini.
LANGKAH 2 : MENYEDIAKAN SENARAI SEMAK
· Objektif kajian
Mengenalpasti isu-isu perpaduan kaum secara umum
Mengenalpasti kepentingan perpaduan kaum kepada negara ini
Menghuraikan cabaran dan kekangan dalam usaha mengekalkan perpaduan kaum di negara ini
Menyenaraikan langkah-langkah untuk mengekalkan dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia
· Menetapkan kaedah kajian
Membaca akhbar tempatan
Merujuk buku teks atau rujukan
Melayari internet berkaitan dengan isu perpaduan
· Menetapkan tajuk – perpaduan kaum di Malaysia
· Menyediakan kerangka kasar penulisan
Kerangka awal
Tajuk rencana
Nama penulis
Isi kandungan
Pengenalan isu perpaduan secara umum
Kepentingan perpaduan kaum
Faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum
Cabaran mengekalkan perpaduan kaum
Langkah untuk mengekalkan dan menetapkan perpaduan kaum di Malaysia
Membuat rumusan
Meletakkan rujukan
Tarikh
Huraian
Mendengar taklimat daripada guru
Membuat rujukan lanjut ke laman web kementerian Pendidikan/ LPM
Bertanya guru untuk mengenalpasti tugasan
Menentukan tajuk tugasan
Membuat kajian perpustakaan
Membuat kajian internet
Membuat kerangka kasar
Merujuk guru tentang huraian tugasan
Membuat draf akhir
Menulis rencana ikut format
Menyemak tugasan
Menghantar laporan
LANGKAH 3 : MEMBUAT DRAF AWAL
1. Tajuk rencana (contoh - Perpaduan kaum di Malaysia/ apa sahaja yang sesuai daripada petikan di atas dianggap betul contohnya Perpaduan Teras kejayaan negara , bersatu teguh bercerai roboh , perpaduan rakyat di negara ini, dll )
2. Nama penulis – Nama kita
3. Isi kandungan: bahagikan isi kandungan berdasarkan konstruk yang dikehendaki
(a) Pengenalan – menjelaskan tentang isu-isu perpaduan kaum secara umum ( cadangan )
· Dasar pecah dan perintah British
· Sistem pendidikan zaman British
· Pendudukan Jepun
· Peristiwa 13 Mei
· Isu agama dan budaya- trend terkini
(b) Kepentingan perpaduan kaum ( cadangan )
· mewujudkan masyarakat harmoni dan aman
· memelihara kedaulatan Negara
· mewujudkan perasaan cinta kepada Negara/ patriotisme
· meningkatkan imej Negara di mata dunia
· membangunkan ekonomi negara
· mengekalkan kestabilan politik
· membina masyarakat yang saling menghormati
(c) Faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum ( cadangan )
· Peristiwa 13 mei
· Sistem pendidikan penjajah/ sekolah vernakular
· Penubuhan parti politik
· Isu perkauman ( bahasa , budaya , pendidikan , agama , kerakyatan
· Dasar pebdidikan kebangsaan
(d) Cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum ( cadangan )
· kewujudan pelbagai aliran sekolah
· parti politik berasaskan kaum
· kesan dasar penjajahan british
· Sikap individulistik dalam masyarakat
· Penyalahgunaan media sosial – menimbulkan isu sensitif
· Campurtangan kuasa luar
(e) langkah-langkah untuk mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia ( cadangan )
· Kempen kerajaan
· Program RIMUP
· Gotong royong
· Rumah terbuka
· Sambutan perayaan
· Program sukan
· Slogan I Malaysia
· Aktiviti kokurikulum
(f) Membuat rumusan ( cadangan )
Pengetahuan
· Keamanan dan kesejahteraan negara sentiasa terjamin
· Berdasarkan peristiwa sejarah lama ( apa peristiwanya ) kita wajar ........
· Memahami dan menghayati peristiwa sejarah negara
Iktibar
· Bersatu padu , bertolak ansur, hormat menghormati antara sesama angota masyarakat
Harapan ( saya berharap agar )
· Sentiasa mematuhi undang-undang/ peraturan
· Tidak terpengaruh dengan anasir luar
· Menghargai jasa tokoh
(g) Menyenaraikan sumber rujukan- buku/ internet/ akhbar/ majalah/
a. Buku
Lofti Ismail,1988.Sejarah Malaysia 1400 - 1963. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors Sdn.Bhd.
Mohamad Noordin Sopiee,1967.From Malayan Union to SingaporeSeparation: Political Unifacation in the Malaysia Region 1945-1965. Kuala Lumpur:Universiti Malaya Press.
b. Jurnal
Ahmad Masjidin. “Malayan Union Dalam Ruangan Akhbar Warta Negara”
dalam Jurnal Malaysia dari Segi Sejarah . Bil 8, April 1979.
Ishak bin Tadin,1960. “Dato’ Onn and Malay Nationalism 1946-1951”,dalam JSEAH.Vol 1.Mac 1960.
c. Ensiklopedia
Tajuk, jilid dan tahun.
d. Akhbar
Utusan Malaysia, 17 Jun 1992, halaman 5.
e. Orang Sumber
Encik Ismail bin Mohd Kassim, 43 tahun, No 21, Jalan Lundu 7, Taman Beringin 52000 Kuala Lumpur.
Puan Hamidah binti Daudshah, 57 tahun, No 7, Jalan SG 1/ 30, Taman
Sri Gombak,68100 Selangor.
f. Melawat Tempat Kajian
· Pejabat Pelancongan Malaysia, Tingkat 17, Menara Dato’ Onn, Pusat
Dagangan DuniaPutra,45 Jalan Tun Ismail, 50480 Kuala Lumpur.
· Arkib Negara Malaysia, Jalan Duta, 50568 Kuala Lumpur.
· Tapak Ekskavasi Tingkayu, Kunak, Sabah.
· Tapak Ekskavasi Gua Niah, Niah, Miri, Sarawak.
g. VCD
Tajuk program, terbitan.
h. Radio
Tajuk program, tarikh, masa, rangkaian.
i. Televisyen
Tajuk program, tarikh, masa, rangkaian.
j.Majalah
Nama majalah, tarikh, tahun.
k. Sumber lain :
Jenis sumber, alamat/punca sumber.
Internet
http://geocities.com/kamashara/unionsm.htm
http://cikgu.net/edisimerdeka/sejarah.php3.htm
http://www.geocities.com/tokohagung/Tokoh PMTunku AbdulRahman.htm
Kredit : http://cikgurazak.blogspot.com/
Thank you !
ReplyDelete您好 想问一下那个 Factor那边怎么说sistem vernakular 可以使种族团结?SIsitem Vernakular本身就是一个不能使民族间团结的呀!还是他有其他写法呢?可以说明一下吗?谢谢!
ReplyDelete请问sumber能写这个网址吗
ReplyDelete