❤我的电子书 ❤

Saturday, May 4, 2013

监票或计票过程中会用到的词句,

从网上的PACABA课程视屏整理了以下很大可能会在监票或计票过程中会用到的词句, 以供平日已经很少使用马来语的朋友们做为参考,不至于在紧要关头词穷。

Before 8 am:
1.Tuan KTM, saya minta gambar Datuk Sri XXXXX diturunkan kerana ia melambangkan parti yang bertanding.
2.Tuan KTM, saya minta kebenaran untuk menyemak buku kertas undi.
3.Tuan KTM, minta kebenaran untuk saya menyalin senarai nombor undi dalam borang 13 saya.
4.Tuan KTM, saya ingin menyemak buku kertas undi ini supaya tidak bertanda, mempunyai nama dan lambang parti yang bertanding adalah betul. Setiap nombor adalah mengikut turutan, dan setaip buku juga mempunyai 50 helaian.
5.Tuan KTM, saya ingin menyemak buku daftar pengundi saya ini adalah sama dengan buku daftar pengundi milik tuan.
6.Tuan KTM, saya juga ingin mendapatkan contoh tindih yang digunakan.( Fill in Form 753)
7.Tuan KTM, saya juga ungin menurunkan tandatangan saya di kedua-dua tag keselamatan peti undi.

8am-5pm:
Scenario 1: Voter do not know how to vote
-Tuan KTM, pengundi kelihatan terlampau lama di tempat pengundi, boleh tahu apa masalahnya?
-Bantahan, minta kebenaran utk bersama dgn Ketua KTM utk mendengar apa yang tuan katakana kepada pengundi.

Scenario 2: Polling clerk and voter are whispering
-Bantahan, Ketua KTM, saya lihat Kerani SPR 3 berbisik-bisik dengan pengundi, minta kebenaran Tuan KTM utk bertanya kepada pengundi apa yang dibisikkan.

Scenario 3: Polling clerk marking on the ballot paper
-Bantahan, Tuan KTM. Saya melihat kerani SPR 3 menulis sesuatu di atas kertas undi. Saya minta kebenaran bersama dgn Tuan KTM untuk melihat apa yang dituliskan oleh beliau.
-Tuan KTM, kertas undi ini telah ditanda, ini menjadi satu kesalahan dalam akta pilihan raya. Kesalahan ini boleh didenda tidak melebihi 5000 ringgit, atau 1 tahun penjara atau dua-dua sekali.
(KTM need to change new ballot paper, sign and stamp on the damaged ballot paper)
-Tuan KTM, saya ingin membuat bantahan bertulis.

Scenario 4: Suspicious Voter
-Tuan KTM, minta kebenaran untuk melihat kad pengenalan dan wajah pengundu dengan lebih dekat kerana umur pengundi agak meragugakan saya.
-Tuan KTM, sebelum pengundi ini mengambil kertas undi, boleh bagi pengundi mengisi borang 11?

After 5pm
1.Tuan KTM, saya mohon terus berada di bilik ini dan saya tidak akan mengganggu tuan untuk menyusun meja.
2.Tuan KTM, izinkan saya untuk memeriksa pita keselamatan peti undi ini.

No comments:

Post a Comment