❤我的电子书 ❤

Wednesday, June 26, 2013

Tekink Menjawab RINGKASAN Bahasa Melayu PMR

BAHAGIAN A (i) : RINGKASAN



1. Mengenal pasti tugasan soalan



Dalam soalan ringkasan, tugasan soalan ialah selepas perkataan tentang sehingga ayat itu



berakhir. Lihat soalan contoh di bawah:



Baca petikan di bawah dengan teliti. Berdasarkan petikan tersebut, tulis sebuah ringkasan



tentang cara-cara menangani masalah remaja. Panjang ringkasan anda hendaklah tidak



melebihi 80 patah perkataan.



2. Patuhi had perkataan



Calon jangan sekali-kali melebihi had tersebut kerana perkataan yang melebihi had



perkataan TIDAK dinilai oleh pemeriksa.



Soalan PMR 2011:



Baca petikan di bawah dengan teliti. Berdasarkan petikan tersebut, tulis sebuah ringkasan



tentang cara-cara menangani masalah remaja. Panjang ringkasan anda hendaklah tidak



melebihi 80 patah perkataan.



Zaman remaja merupakan perubahan masa ke alam dewasa. Kebanyakan remaja



berjaya melalui zaman peralihan itu tanpa masalah. Namun begitu, ada juga remaja yang



kurang bernasib baik dan terjebak dalam gejala yang kurang sihat. Keadaan ini diburukkan



lagi lantaran sikap sesetengah ibu bapa yang terlalu mengutamakan kerjaya dan kurang



menumpukan perhatian terhadap anak-anak.



CSL2012



Ringkasan/Pemahaman 1



Remaja yang bermasalah dapat dikesan dengan mengenal pasti kelainan tingkah



laku yang ditunjukkan oleh mereka seperti perubahan emosi daripada periang kepada



pendiam atau cepat marah. Ibu bapa perlu mendekati anak-anak remaja mereka untuk



memahami masalah yang dihadapi. Dengan ini, anak-anak mempunyai ruang untuk



bercerita tentang masalah mereka. Selain itu, ibu bapa tidak sepatutnya terlalu



mengongkong kebebasan anak-anak mereka. Jika tindakan ini dilakukan, anak-anak



remaja akan berasa diri mereka tidak dihargai. Remaja yang mula menunjukkan tandatanda perubahan seperti tidak dapat tidur, kurang selera makan, tidak bertenaga, kurang



fokus dan suka menyendiri merupakan remaja yang bermasalah. Untuk mengatasi konflik



ini, anak remaja hendaklah ditunjukkan kaedah mengawal emosi yang betul oleh ibu bapa



mereka.



Di sekolah pula, remaja yang bermasalah wajar diberi bimbingan yang sepatutnya



oleh guru. Hal ini sekurang-kurangnya dapat meredakan tekanan yang dihadapi mereka.



Pada masa yang sama, rakan sebaya boleh membawa pengaruh kurang baik seperti



merokok dan melepak. Oleh itu, remaja perlu memilih rakan sebaya yang sesuai. Hal ini



demikian kerana rakan sebaya mempunyai pengaruh yang kuat dan mereka seharusnya



boleh membantu rakan mereka yang bermasalah. Di samping itu, di hospital kerajaan atau



swasta terdapat banyak pakar psikiatri yang mampu membantu remaja untuk mengatasi



masalah mereka. Oleh itu, ahli keluarga boleh membawa remaja yang bermasalah



berjumpa dengan pakar psikiatri.



Remaja sendiri juga seharusnya bijak dalam menangani masalah mereka. Mereka



perlulah berusaha mengawal tekanan untuk mengelakkan emosi negatif melalui pelbagai



teknik. Contoh teknik yang boleh digunakan ialah teknik relaksasi dan teknik pernafasan.



Dalam pada itu, masyarakat berperanan dalam memastikan remaja menjadi insan yang



berguna dengan membantu pihak berkuasa menguatkuasakan undang-undang yang



membawa kebaikan kepada remaja. Remaja seharusnya menjadi modal insan yang



cemerlang dengan memanfaatkan usia remaja sebaik mungkin demi masa depan yang



lebih bermakna.



Skema:



1. Ibu bapa perlu mendekati anak-anak remaja mereka untuk memahami masalah



yang dihadapi



2. Ibu bapa tidak sepatutnya terlalu mengongkong kebebasan anak-anak mereka



3. Anak remaja hendaklah ditunjukkan kaedah mengawal emosi yang betul oleh ibu



bapa mereka



4. Remaja yang bermasalah wajar diberi bimbingan yang sepatutnya oleh guru



CSL2012



Ringkasan/Pemahaman 2



5. Remaja perlu memilih rakan sebaya yang sesuai



6. Ahli keluarga boleh membawa remaja yang bermasalah berjumpa dengan pakar



psikiatri



7. Remaja sendiri juga seharusnya bijak dalam menangani masalah mereka. ATAU



Remaja perlulah berusaha mengawal tekanan untuk mengelakkan emosi negatif



melalui pelbagai teknik



8. Masyarakat berperanan membantu pihak berkuasa menguatkuasakan undangundang yang membawa kebaikan kepada remaja.



CATATAN: SEMUA ISI MESTI ADA SUBJEK



TEKNIK MENJAWAB RINGKASAN:



1. Penanda wacana yang mesti digunakan.



Selain itu, Di samping itu, Seterusnya, Lagipun, Tambahan pula, Akhir sekali.



2. Prosedur jawapan:



i. Ayat 1 : Tugasan soalan + Isi Pertama



Contoh:



Cara-cara menangani masalah remaja ialah ibu bapa perlu



mendekati anak-anak remaja mereka untuk memahami masalah yang



dihadapi.



ii. Ayat 2 : Penanda Wacana + Isi 2



Contoh:



Selain itu, ibu bapa tidak sepatutnya terlalu mengongkong kebebasan anakanak mereka.



iii. Ayat 3 : Penanda Wacana + Isi 3



Contoh:



Di samping itu, anak remaja hendaklah ditunjukkan kaedah mengawal emosi



yang betul oleh ibu bapa mereka.



CSL2012



Ringkasan/Pemahaman 3



iv. Ayat 4 : Penanda Wacana + Isi 4



Contoh:



Seterusnya, remaja yang bermasalah wajar diberi bimbingan yang



sepatutnya oleh guru.



v. Ayat 5 : Penanda Wacana + Isi 5



Contoh:



Tambahan pula, remaja perlu memilih rakan sebaya yang sesuai.



Bilang jumlah perkataan. Jika masih di bawah 70 patah perkataan, bina ayat



yang ke-6.



Contoh:



Ayat 1 : 17



Ayat 2 : 10



Ayat 3 : 14



Ayat 4 : 11



Ayat 5 : 9



Jumlah : 61



Masih ada 19 patah perkataan lagi



(Teruskan dengan membina ayat ke-6)



vii. Ayat 6 : Penanda Wacana + Isi 6



Contoh:



Akhir sekali, masyarakat berperanan membantu pihak berkuasa menguatkuasakan



undang-undang yang membawa kebaikan kepada remaja.



61 + (Ayat 6 – 14 patah perkataan) = 75 patah perkataan.



CSL2012



Ringkasan/Pemahaman 4





https://docs.google.com/file/d/0B_Y2d6B-91t7cHVhYzZac01TWWVEbnpoMEVTblpFZw/edit?pli=1

No comments:

Post a Comment