Markah Penuh : 60 markahJumlah soalan : Bahagian A, 1 soalan (wajib dijawab) Bahagian B, 3 soalan ( pilih dan Jawab 1) Bahagian C, 1 soalan ( wajib dijawab)Bahagian A : 10 markahBahagian B : 30 markahBahagian C : 20 markahGaris Panduan kepada pemeriksaA. Cara pemeriksaan1.Pemeriksaan dilakukan secara holistic iaitu melihat secara keseluruhan dan penskoran dibuat mengikut criteria yang digariskan.2.Bagi soalan Bahagian B, isi dikehendaki – minimum TIGA (3) isi penting. Pertimbangan markah yang sesuai perlu bagi isi yang disertakan contoh dan huraian, isi beserta contoh atau isi sahaja.
Langkah-langkah pemeriksaan
1.Pemeriksaan hendaklah membaca setiap ayat/karang dengan teliti untuk mendapatkan kesan (impression) daripadanya. Selepas itu, nilai dan anggarkan tahap karangan itu dan sesuaikan dengan criteria yang ditetapkan.
2.Pemeriksa membaca ayat/karangan itu sekali lagi sambil menurunkan tanda-tanda pemeriksaan dan menetapkan skor dalam jadual criteria penskoran.
3.Karangan yang terpesong ialah ayat/karangan yang tidak kaitan langsung dengan tajuk/tema/tugasan, markah maksimum ialah 5 markah.
4.Karangan yang tidak mematuhi format tolak 2 markah daripada markah keseluruhan.
Bahagian A : 10 markah
Cemerlang ( 9 – 10) Kriteria : 1.Menggunakan ayat yang gramatis dan menepati bahan grafik. 2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang meluas serta sesuai dengan bahan grafik. 3.Penggunaan ejaan dan tanda baca yang betul.
Baik ( 7 – 8) Kriteria : 1.Menggunakan ayat yang jelas dan menepati bahan grafik 2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang sederhana serta sesuai dengan bahan grafik 3.Terdapat beberapa kesalahan dalam tanda baca dan ejaan tetapi tidak menjejaskan ayat.
Memuaskan ( 4 – 6) Kriteria : 1.Menggunakan ayat mudah dan ringkas sesuai dengan bahan grafik. 2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa tetapi terhad dan sesuai. 3.Terdapat banyak kesalahan dalam tanda baca dan ejaan.
Pencapaian tahap minimum ( 1 – 3) Kriteria : 1.Ayat tidak sesuai atau tidak berkaitan dengan bahan grafik. 2.Penggunaan perkataan yang terhad dan tidak sesuai dengan bahan grafik. 3.Tidak menguasai kemahiran tanda baca dengan ejaan.
Bahagian B : 30 markah
Cemerlang ( 24 – 30) Kriteria : 1.Penyampaian atau persembahan yang jelas dan menarik untuk dibaca. Pengolahan idea yang sangat baik menggunakan pelbagai ayat yang gramatis dan
bertetapan dengan tema. 2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang meluas serta sesuai dengan tema. 3.Penggunaan ejaan dan tanda baca yang betul berdasarkan jenis karangan.
Baik : (17 – 23) Kriteria: 1.Penyampaian atau persembahan yang jelas untuk dibaca. Pengolahan idea yang baik
dengan menggunakan ayat yang gramatis dan bersesuaian dengan tema. 2.Penggunaan pelbagai kata-kata dan kosa kata yang sesuai dengan tema. 3.Terdapat beberapa kesalahan dalam tanda baca ejaan tetapi tidak menjejaskan karangan.
Memuaskan ( 11 – 16) Kriteria : 1.Penyampaian atau persembahan yang mudah dan ringkas. Menyatakan isi dengan
menggunakan ayat dan berdasarkan tema. 2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata tetapi terhad dan sesuai. 3.Penggunaan tanda baca yang terhad (huruf besar , noktah (.) dan koma (,))
Pencapaian tahap minimum ( 1 – 10) Kriteria : 1.Penyampaian atau persembahan yang tidak sesuai dengan tema. Isi tidak tepat, tidak berkaitan dengan tema 2.Penggunaan perkataan yang terhad dan tidak sesuai dengan tema. 3.Tidak menguasai kemahiran tanda baca dan ejaan.
Bahagian C : 20 markah
Cemerlang ( 17 – 20 ) Kriteria : 1.Ulasan jelas dan tepat menggunakan ayat gramatis berdasarkan bahan rangsangan. 2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang meluas serta sesuai dengan bahan
rangsangan. 3.Penggunaan ejaan dan tanda baca.
Baik ( 12- 16) Kriteria: 1.Ulasan jelas dan tepat menggunakan ayat menggunakan ayat yang gramatis
berdasarkan bahan rangsangan. 2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang sederhana serta sesuai dengan
bahan rangsangan. 3.Terdapat beberapa kesalahan dalam tanda baca dan ejaan tetapi tidak menjejaskan ayat.
Memuaskan ( 6 – 11) Kriteria : 1.Ulasan tepat menggunakan ayat mudah dan ringkas. 2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata tetapi terhad dan sesuai. 3.Terdapat banyak kesalahan dalam tanda baca dan ejaan.
Pencapaian tahap minimum ( 1 – 5) Kriteria : 1.Ulasan tidak menepati bahan rangsangan . 2.Penggunaan perkataan yang terhad dan tidak sesuai dengan bahan rangsangan. 3.Tidak menguasai kemahiran tanda baca dan ejaan.
Catatan : 1.Penilaian keseluruhan (impression) akan turun bagi karangnan daripada jumlah
perkataan yang ditetapkan dan bagi karangan yang melebihi jumlah perkataan, akan
dinilai terus. 2.Baca karangan itu sekali lagi dengan teliti untuk pertimbangan yang muktamad.
Sambil membaca tandakan kesalahan-kesalahan yang terdapat seperti berikut:
\/ isi ( tiada markah diletakkan) p/s 这是勾号,无法从word抄过来
( ) kesalahan isi
^^^^^^ kesalahan struktur ayat
________ kesalahah penggunaan perkataan
O Kesalahan tanda baca
/ kesalahan ejaan
= kesalahan imbuhan |
|
|
|
No comments:
Post a Comment